Presentazione
La collana è l’espressione del Centro di Ricerca sulla Didattica delle Lingue, che nelle Edizioni Ca’ Foscari presenta anche una rivista, Educazione Linguistica – Language Education, EL.LE, e una collana, Comunicazione Interculturale, ComInt, dedicata a questo fondamentale ma trascurato aspetto della padronanza delle lingue. Nella collana SAIL, i cui volumi sono approvati da tre blind referees prima di essere pubblicati, trovano spazio tre tipi di ricerca: a. studi sulla natura espitemologica della scienza che studia l’educazione linguistica, nell’accezione più vasta che include italiano come lingua materna, seconda e straniera, le lingue moderne e quelle classiche; b. studi di carattere operativo, su metodi, strategie, metodologie di insegnamento linguistico; c. indagini quantitative e qualitative su aspetti particolari dell’insegnamento linguistico nei vari ambiti formativi. La collana ospita studi di studiosi che operano sia a Ca’ Foscari sia in altre istituzioni.
Permalink doi.org | ISSN 2610-9549 | e-ISSN 2610-9557 | Lingua en, es, it, pt | ANCE E237414
Ultimo volume pubblicato
Questo dizionario in Open Access raccoglie i principali temi della linguistica educativa, la scienza che si occupa dell’educazione linguistica, cioè dell’insegnamento delle lingue materne, seconde, straniere, classiche ed etniche.
Dizionario di linguistica educativa
03 Aprile 2024
La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
28 Aprile 2023
Criticità nella comunicazione interculturale tra spagnoli e italiani | Puntos críticos en la comunicación intercultural entre españoles e italianos
19 Aprile 2023
Edulinguistica ludica
02 Dicembre 2022
Accents and Pronunciation
03 Agosto 2022
Thesaurus di Linguistica Educativa: guida, testi, video
16 Maggio 2022
Linguistica Educativa e contesti migratori
21 Dicembre 2021
L’insegnamento della lingua italiana in Giappone
21 Luglio 2021
L’insegnamento dell’italiano a stranieri
28 Giugno 2021
Politiche e pratiche per l’educazione linguistica, il multilinguismo e la comunicazione interculturale
24 Maggio 2021
Educazione linguistica inclusiva
23 Febbraio 2021
Travessias em língua portuguesa
09 Dicembre 2020
Educazione letteraria e didattica della letteratura
10 Novembre 2020
Sillabo di riferimento per l’insegnamento dell’italiano della musica
03 Settembre 2018
La motivazione nell’insegnamento in CLIL
28 Aprile 2018
Rethinking English Language Certification
06 Novembre 2017
La progettazione degli ambienti didattici per l’apprendimento delle lingue straniere
18 Settembre 2017
Tra lingue e culture
29 Maggio 2017
Intercomprensione: lingue, processi e percorsi
31 Dicembre 2016
Tra lingue e culture
04 Novembre 2016
Le lingue in Italia, le lingue in Europa: dove siamo, dove andiamo
01 Marzo 2016
CLIL in Higher Education and the Role of Corpora
15 Maggio 2015
Acquisizione della Lingua Italiana e adozione internazionale
01 Maggio 2015
La valutazione delle lingue straniere e seconde nella scuola
02 Settembre 2014
La formazione linguistica nell’università
01 Dicembre 2012
Cosa ti hanno insegnato al liceo?
01 Dicembre 2012
Aimes-tu le français?
01 Novembre 2012
Paolo Balboni, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Carlos A. Melero Rodríguez, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Marco Mezzadri, Università degli Studi di Parma, Italia - orcid profile orcid profile
Anna Lia Proietto Basar, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye - orcid profile orcid profile
Rita Scotti, Juraj Dobrila University of Pula, Croatia - orcid profile orcid profile
Enrico Serena, Rhur Universität Bochum, Deutschland - orcid profile orcid profile
Antonio Ventouris, Aristotle University of Thessaloniki, Greece - orcid profile orcid profile
Simona Bartoli Kucher, Universität Graz, Österreich - orcid profile orcid profile
Antonella Benucci, Università per Stranieri di Siena, Italia - orcid profile orcid profile
Marilisa Birello, Universitat Autònoma de Barcelona, España - orcid profile orcid profile
Fabio Caon, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Enrico Cecconi, University of Bath, UK - orcid profile orcid profile
Carmel M. Coonan, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Diego Cortes, Università degli Studi Roma Tre, Italia - orcid profile orcid profile
Bruna Di Sabato, Università degli Studi Suor Orsola Benincasa Napoli, Italia - orcid profile orcid profile
Radica Nikodinovska, Univerzitet Sv. Kiril i Metodiј, Skopјe, Makedonija - orcid profile orcid profile
Matteo Santipolo, Università degli Studi di Padova, Italia - orcid profile orcid profile
Graziani Serragiotto, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Maria Yashina, Moscow Business University, Russia - orcid profile orcid profile
Nives Zudič, Univerza na Primorskem, Koper, Slovenija - orcid profile orcid profile
Dalia Abdullah, Ain Shams University, Cairo, Egypt - orcid profile orcid profile
Jacqueline Aiello, Università degli Studi di Napoli «L'Orientale», Italia - orcid profile orcid profile
Andrea Balbo, Università degli Studi di Torino, Italia - orcid profile orcid profile
Elena Ballarin, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Mirela Boncea, West University of Timisoara, Romania - orcid profile orcid profile
Annalisa Brichese, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Vanessa Castagna, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Veronique Castellotti, Université François-Rabelais Tours, France - orcid profile orcid profile
Stefania Cavagnoli, Università degli Studi Roma «Tor Vergata», Italia - orcid profile orcid profile
Paola Celentin, Università degli Studi di Verona, Italia - orcid profile orcid profile
Cristiana Cervini, Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Italia - orcid profile orcid profile
Edith Cognini, Università di Macerata, Italia - orcid profile orcid profile
Daria Coppola, Università per Stranieri di Perugia, Italia - orcid profile orcid profile
Elisa Corino, Università degli Studi di Torino, Italia - orcid profile orcid profile
Michele Daloiso, Università degli Studi di Parma, Italia - orcid profile orcid profile
Paolo Della Putta, Università del Piemonte Orientale, Italia - orcid profile orcid profile
Giorgia Delvecchio, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Vesna Deželjina, University of Zagreb, Croatia - orcid profile orcid profile
Emilia Di Martino, Università degli Studi Suor Orsola Benincasa, Napoli, Italia - orcid profile orcid profile
Pierangela Diadori, Università per Stranieri Siena, Italia - orcid profile orcid profile
Mariapia D’Angelo, Università «G. d’Annunzio» Chieti-Pescara, Italia - orcid profile orcid profile
Alessandro Falcinelli, Università degli Studi di Urbino, Italia - orcid profile orcid profile
Giuliana Fiorentino, Università degli Studi del Molise, Italia - orcid profile orcid profile
Francesca Gallina, Università di Pisa, Italia - orcid profile orcid profile
Roberta Grassi, Università degli Studi di Bergamo, Italia - orcid profile orcid profile
Giulia Grosso, Università per Stranieri di Siena, Italia - orcid profile orcid profile
Amina Hachoulf, Badji Mokhtar University, Annaba, Algeria - orcid profile orcid profile
Elisabetta Jafrancesco, Università degli Studi di Firenze, Italia - orcid profile orcid profile
Marie-Christine Jamet, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Zorana Kovacevic, University of Banja Luka, Bosnia and Herzegovina - orcid profile orcid profile
Matteo La Grassa, Università per Stranieri di Siena, Italia - orcid profile orcid profile
Teresa Lamb, University of Westminster, London, UK - orcid profile orcid profile
Maslina Ljubicic, University of Zagreb, Croatia - orcid profile orcid profile
Ivan Lombardi, University of Fukui, Japan - orcid profile orcid profile
Geraldine Ludbrook, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Maria Cecilia Luisa, Università degli Studi di Udine, Italia - orcid profile orcid profile
Sabrina Machetti, Università per Stranieri di Siena, Italia - orcid profile orcid profile
Alessandro Mantelli, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Sandra Mardešić, University of Zagreb, Croatia - orcid profile orcid profile
Carla Marello, Università degli Studi di Torino, Italia - orcid profile orcid profile
Marcella Maria Mariotti, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Giuseppe Maugeri, Università degli Studi di Urbino «Carlo Bo», Italia - orcid profile orcid profile
Patrizia Mazzotta, Università degli Studi di Bari «Aldo Moro», Italia - orcid profile orcid profile
Marcella Menegale, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Darja Mertelj, University of Ljubljana, Slovenia - orcid profile orcid profile
Nikica Mihaljevic, University of Split, Croatia - orcid profile orcid profile
Eliana Moscarda Mirković, Juraj Dobrila University of Pula, Croatia - orcid profile orcid profile
Anthony Mollica, Brock University, St. Catharines, Ontario, Canada - orcid profile orcid profile
Johanna Monti, Università degli Studi di Napoli «L'Orientale», Italia - orcid profile orcid profile
David Newbold, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Paolo Nitti, Università degli Studi dell’Insubria, Italia - orcid profile orcid profile
Alberta Novello, Università degli Studi di Padova, Italia - orcid profile orcid profile
Cristina Onesti, Università degli Studi di Torino, Italia - orcid profile orcid profile
Gabriele Pallotti, Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia, Italia - orcid profile orcid profile
Mariagrazia Palumbo, Università della Calabria, Italia - orcid profile orcid profile
Gianfranco Porcelli, Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano, Italia - orcid profile orcid profile
Rosa Pugliese, Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Italia - orcid profile orcid profile
Simonetta Puleio, Universität Stuttgart, Deutschland - orcid profile orcid profile
Fabio Ripamonti, University of South Bohemia in České Budějovice, Czech Republic - orcid profile orcid profile
Fabiana Rosi, Università degli Studi di Trento, Italia - orcid profile orcid profile
Flora Sisti, Università degli Studi di Urbino «Carlo Bo», Italia - orcid profile orcid profile
Camilla Spaliviero, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Antonio Taglialatela, Università degli Studi della Basilicata, Italia - orcid profile orcid profile
Giulia Tardi, Università degli Studi di Firenze, Italia - orcid profile orcid profile
Valeria Tonioli, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - orcid profile orcid profile
Simone Torsani, Università degli Studi di Genova, Italia - orcid profile orcid profile
Victoriya Trubnikova, Università degli Studi di Padova, Italia - orcid profile orcid profile
Ada Valentini, Università degli Studi di Bergamo, Italia - orcid profile orcid profile
Francesco Vitucci, Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Italia - orcid profile orcid profile
Eftychia Xerou, Cyprus University of Technology, Limassol, Cyprus - orcid profile orcid profile
Maddalena de Carlo, Università di Cassino, Italia - orcid profile orcid profile
Anna de Marco, Università della Calabria, Italia - orcid profile orcid profile
Per sottoporre una proposta di pubblicazione utilizza il form qui disponibile.
Submit a proposalinput
I costi di pubblicazioni sono regolamentati dall’Editore. Tutte le informazioni sono disponibili alla pagina Pubblicare con noi.
Le opere pubblicate hanno ottenuto il parere favorevole da parte di almeno due valutatori esperti della materia, attraverso un processo di revisione anonima (double-blind peer review) condotto sotto la responsabilità della Direzione scientifica della collana. I revisori non hanno contatti diretti con gli Autori e appartengono a istituzioni di ricerca diverse da quella cui la collana è affiliata.
La valutazione è svolta in conformità e aderenza ai criteri scientifici, e ai criteri editoriali di completezza bibliografica e coerenza formale di Edizioni Ca’ Foscari.
Politiche di revisione per le singole sezioni:
Per una descrizione dettagliata del processo, si prega di consultare la pagina: Certificazione scientifica.
Ethical Code of SAIL. Studi sull’apprendimento e l’insegnamento linguistico
SAIL. Studi sull’apprendimento e l’insegnamento linguistico is a peer-reviewed scientific book series whose policy is inspired by the COPE (Committee on Publication Ethics) Ethical Code.
Publisher’s responsibilities
The Publisher must provide the Book Series with adequate resources and the guidance of experts, in order to carry out its role in the most professional way, aiming at the highest quality standard.
The Publisher must have a written agreement that defines the relationship with the owner of the Book Series and/or the Editor-in-Chief. The agreement must comply with the Code of Behavior for Publishers of Scientific Journals, as established by COPE.
The relationship among the Editor-in-Chief, the Advisory Board and the Publisher is based on the principle of publishing independence.
Editors’ responsibilities
The Editor-in-Chief and the Advisory Board of SAIL alone are responsible for the decision to publish the submitted works.
Submitted works, after having been checked for plagiarism by means of the anti-plagiarism software Compilatio that is used by the University and is made available to us, will be sent to at least two reviewers. Final acceptance presumes the implementation of possible amendments, as required by the reviewers and under the supervision of the SAIL Editor-in-Chief.
The SAIL Editor-in-Chief and Advisory Board must evaluate each submitted paper in compliance with the Book Seriesʼ policy, i.e. exclusively on the basis of its scientific content, without discrimination of race, sex, gender, creed, ethnic origin, citizenship, or the scientific, academic and political position of the Authors.
Allegations of misconduct
If the SAIL Editor-in-Chief and Advisory Board notice (or receive notifications of) mistakes or inaccuracies, conflict of interest or plagiarism in a published book, they will immediately warn the Author and the Publisher and will undertake the necessary actions to resolve the issue. They will do their best to correct the published content whenever they are informed that it contains scientific errors or that the authors have committed unethical or illegal acts in connection with their published work. If necessary, they will withdraw the book or publish a recantation.
All complaints are handled in accordance with the guidelines published by the COPE.
Concerns and complaints must be addressed to the following e-mail ecf_support@unive.it. The letter should contain the following information:
Authors’ responsibilities
Stylesheet
Authors must follow the Guidelines for Authors to be downloaded from the SAIL website.
Authors must explicitly state that their work is original in all its parts and that the submitted paper has not been previously published, nor submitted to other publishers, until the entire evaluation process is completed. Since no paper or book gets published without significant revision, earlier dissemination in conference proceedings or working papers does not preclude consideration for publication, but Authors are expected to fully disclose publication/dissemination of the material in other closely related publications, so that the overlap can be evaluated by the SAIL Editor-in-Chief.
Authorship
Authors are strongly encouraged to use their ORCID iD when submitting a manuscript. This will ensure the authors’ visibility and correct citation of their work.
Authorship must be correctly attributed; all those who have given a substantial contribution to the design, organisation and accomplishment of the research the book is based on, must be indicated as Co-Authors. Please ensure that: the order of the author names is correct; the names of all authors are present and correctly spelled, and that affiliations are up-to-date.
The respective roles of each co-author should be described in a footnote. The statement that all authors have approved the final version should be included in the disclosure.
Conflicts of interest and financing
Authors, under their own responsibility, must avoid any conflict of interest affecting the results obtained or the interpretations suggested. The SAIL Editor-in-Chief will give serious and careful consideration to suggestions of cases in which, due to possible conflict of interest, an Author’s work should not be reviewed by a specific scholar. Authors should indicate any financing agency or the project the book stems from.
Quotations
Authors must see to it that all works consulted be properly quoted. If works or words of others are used, they have to be properly paraphrased or duly quoted. Quotations between “double quotes” (or «angled quotation marks» if the text is written in a language other than English) must reproduce the exact wording of the source; under their own responsibility, Authors should carefully refrain from disguising a restyling of the source’s wording, as though it was the original formulation.
Any form of excessive, inappropriate or unnecessary self-citation, as well as any other form of citation manipulation, are strongly discouraged.
Ethical Committee
Whenever required, the research protocols must be authorised in advance by the Ethical Committee of Ca’ Foscari University of Venice.
Emendations
When Authors find a mistake or an inaccuracy in their own work, they must immediately warn the SAIL Editor-in-Chief, providing all the information needed to make the due adjustments.
Reviewers’ responsibilities
Goal
By means of the peer-review procedure, reviewers assist the SAIL Editor-in-Chief and Advisory Board in taking decisions on the submitted works. They are expected to offer the Authors suggestions as to possible adjustments aimed at improving their contribution submission.
Timing and conflicts of interest
If a reviewer does not feel up to the task of doing a given review, or if she/he is unable to read the work within the agreed schedule, she/he should notify the SAIL Editor-in-Chief. Reviewers must not accept texts for which there is a conflict of interest due to previous contributions or to a competition with a disclosed author (or with an author they believe to have identified).
Confidentiality
The content of the reviewed work must be considered confidential and must not be used without explicit authorisation by the Author, who is to be contacted via the editor-in-chief. Any confidential information obtained during the peer review process should not be used for other purposes.
Collaborative attitude
Reviewers should see themselves not as adversaries but as advocates for the field. Any comment must be done in a collaborative way and from an objective point of view. Reviewers should clearly motivate their comments and keep in mind the Golden Rule of Reviewing: “Review for others as you would have others review for you”.
Plagiarism
Reviewers should report any similarity or overlapping of the work under analysis with other works known to them.
Edizioni Ca’ Foscari
Dorsoduro 3246
30123 Venezia
ecf@unive.it
T +39 041 234 8250
Evologi srl
P.IVA 04616450260