Collana | Antichistica
Volume 25 | Miscellanea | La falsificazione epigrafica
Abstract
Il libro indaga le complesse articolazioni della falsificazione epigrafica, un fenomeno ampiamente attestato in Italia fra il tardo Medioevo e il XVIII secolo. Le iscrizioni non genuine o falsae, come le chiamava Theodor Mommsen, sono quelle che si presentano come antiche, ma in realtà non lo sono. Possono essere prodotte tanto su supporto materiale, quanto semplicemente su carta. Al loro interno si distinguono diverse tipologie di documenti: falsi realizzati a scopo di dolo, repliche di iscrizioni antiche, nonché testi o monumenti che si ispirano a modelli epigrafici classici. Il volume raccoglie quindici saggi scientifici, che esaminano singoli casi di falsificazione, ricostruiscono l'epistemologia della critica dei falsi e riabilitano numerose epigrafi ritenute erroneamente false, confermandone invece l'effettiva antichità.
Keywords Thomas Hollis • Roman Liguria • Documentary forgeries • Senatus consultum • Epigraphic models • Lepontic • Copies • Digital editions • F • Internet • Fake • Coarse altar • Mariangelo Accursio • Jacopo Valvasone • Aquileia • Epigraph balanced between dimensions and inscripti • Antiquarians • Ager Mediolanensis • House of Savoy • Epigraphic forgeries • Printed editions • Epigraphy • Epitaph • Spurious imitations • Epigraphic forgeries on paper • Forged blunder • Intellectual history • Meyranesio • John Disney • Pingone • Fake inscriptions • Forged inscriptions • Lex de imperio Vespasiani Antonio Agustín • Casa Museo dell’Antiquariato Ivan Bruschi • Forgeries • Counterfeit instrumentum inscriptum • Classical scholarship • Luigi Biraghi • Aqueducts • Latin epigraphy • CIL VI 990* • False inscriptions • CIL VI 991* • Decretum Rubiconis • Pirro Ligorio • Savoy Piedmont • Non-alphabetic graphemes • Lucas Peto • Johns Hopkins Archaeological Museum • Manuscript • Aqua Vergine • Critical editions • Council of Trent • Cities • Fitzwilliam Museum • Pseudo-antique palaeography • Antiquarian market in the early 1900s • Epigraphic research • Antonio Trevisi • Manuscripts • Inscribed zone as decorative surface • Amphora • Latin poets of Renaissance • Forgery • Christian forgeries • Primacy of Sardinia • Ancient restorations • Theodor Mommsen • G • Marche • Renaissance • Spain • Ciriaco de’ Pizzicolli
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-386-1 | e-ISBN 978-88-6969-386-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-387-8 | Numero pagine 312 | Dimensioni 16x23cm | Pubblicato 16 Dicembre 2019 | Lingua en, it, fr
Copyright © 2019 Lorenzo Calvelli. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
edizione a stampa
shopping_cart
34,00
€
Per biblioteche e librerie
local_library