Collana |
Quaderni di Venezia Arti
Miscellanea | Behind the Image, Beyond the Image
Capitolo | Visioni tra teatro e cinema: due sguardi che re-immaginano La signorina Julie di Strindberg
Visioni tra teatro e cinema: due sguardi che re-immaginano La signorina Julie di Strindberg
- Monica Garavello - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
This paper will analyse two different stagings born by the same text, Miss Julie, written by Strindberg in 1888, with very different results. Two directions that rework and filter the Strindberg’s text through the use of cinematographic language. Christiane Jatahy, a Brazilian director, in her show Julia, uses the cinematographic medium to bring out the complexity of relationships in contemporary society. Katie Mitchell, on the other hand, in her Fräulein Julie, remains faithful to the period set in the text, and above all, she uses the camera to tell the unspoken, textual ellipses, bringing out what happens ‘behind the scene’. The speech will try to highlight and compare the specific narrative processes of these directors and their use of cinematographic language.
Presentato: 15 Ottobre 2021 | Pubblicato 13 Maggio 2022 | Lingua: it
Keywords Stage • Ri-mediation • Cinema • Performative Languages • Theatre • Katie Mitchell • Screen • Miss Julie • Christiane Jatahy • Intermediality • Media • Multidisciplinary
Copyright © 2022 Monica Garavello. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-588-9/003
- Introductory Remarks
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Dimension
-
Translating Architecture into Images
Problematics of Architecture on Display - Arianna Casarini
- 13 Maggio 2022
-
L’immagine del progetto di allestimento nell’Italia degli anni Cinquanta e Sessanta
Dallo schizzo concettuale all’opera realizzata - Andrea Nalesso
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Stage
- Visioni tra teatro e cinema: due sguardi che re-immaginano La signorina Julie di Strindberg
- Monica Garavello
- 13 Maggio 2022
- The Production of Modest Musorgsky’s Opera Khovanshchina at La Scala (1933) as an Attempt to Reconstruct the Authentic Image of an Artwork
- Vasilisa Aleksandrova
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Public Space
- The Most Radical Exposure. Displaying Photography in Public Space
- Daniel Borselli
- 13 Maggio 2022
- Appunti di iconoclastia contemporanea: la distruzione delle immagini per la creazione di nuovi immaginari
- Yasmin Riyahi
- 13 Maggio 2022
-
Land art e paesaggio entropico
Immagine come innovazione estetica - Raul Armando Amoros Hormazabal
- 13 Maggio 2022
- La scultura monumentale del XX secolo: il caso studio di Francesco Somaini
- Sara Esposito
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Politics
- «Sua Maestà lascia a Vostra Eminenza l’ordinare l’historia e figure che stimerà più a proposito». I Barberini e doni diplomatici ai reali inglesi nel Seicento
- Flaminia Ferlito
- 13 Maggio 2022
- L’iconografia del san Sebastiano a Bologna tra XV e XVI secolo
- Alessandro Serrani
- 13 Maggio 2022
- The Metaphor of the duo luminaria and Its Political Impact in the De potestate regia et papali of John of Paris
- Tara Arrouet
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Madness
- Образ юродивого в русской агиографической традиции и проблема визуального
- Nadezhda Gayevskaya
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Meditation
- ‘Dopo’ l’immagine. Aspetti della pittura di ricordi a Roma nel Seicento
- Elisa Martini
- 13 Maggio 2022
-
Il sonno della Storia produce miti
Il Seicento e le origini della xilografia - Lorenzo Gigante
- 13 Maggio 2022
- Liu Yonggang and the Images of Chinese Calligraphy
- Veronica Di Geronimo
- 13 Maggio 2022
-
San Francesco Solano il ‘Taumaturgo del Nuovo Mondo’
Uno studio iconologico a partire da un paliotto a scagliola in Santa Maria in Aracoeli - Claudio Sagliocco
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Memory
-
Il disegno come memoria visiva
Il caso di Pier Francesco Mazzucchelli detto il Morazzone (1573-1626?) - Ettore Giovanati
- 13 Maggio 2022
-
Two Diaries of 1962: Robert Сraft – Xenia Stravinsky
Memorial Literature as a Historiographical Source of Igor Stravinsky’s Portrait - Anastasia Kozachenko-Stravinsky
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Idea
-
“A past which has never been”. Unveiling Merleau-Ponty’s Accountability of the Mythological Heritage of Perception
A Modern nekyia? - Riccardo Valenti
- 13 Maggio 2022
-
Immaginare il tempo
Il rapporto tra tempo e immagine nel concetto di ‘immagine di un’epoca’ - Marco Cavazza
- 13 Maggio 2022
-
Gnòthi seautòn, esercizi d’illusione
Le Xerox Actions di Hudinilson Jr. allo specchio del mito - Simone Rossi
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Iron Curtain
- The Image of Sport in Soviet Animation of 1969-91
- Anastasia Batarina
- 13 Maggio 2022
-
Yuri Pimenov’s Portrait of Architect Burov
The Image of the Era - Elena Voronovich
- 13 Maggio 2022
-
Soviet Criticism on ‘Contemporary Western Bourgeois Art’
Controversy and Satire at the Time of Khrushchev’s Artistic Thaw - Giovanni Argan
- 13 Maggio 2022
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_6953 |
|
dc.contributor.author |
Garavello Monica |
|
dc.title |
Visioni tra teatro e cinema: due sguardi che re-immaginano La signorina Julie di Strindberg |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
This paper will analyse two different stagings born by the same text, Miss Julie, written by Strindberg in 1888, with very different results. Two directions that rework and filter the Strindberg’s text through the use of cinematographic language. Christiane Jatahy, a Brazilian director, in her show Julia, uses the cinematographic medium to bring out the complexity of relationships in contemporary society. Katie Mitchell, on the other hand, in her Fräulein Julie, remains faithful to the period set in the text, and above all, she uses the camera to tell the unspoken, textual ellipses, bringing out what happens ‘behind the scene’. The speech will try to highlight and compare the specific narrative processes of these directors and their use of cinematographic language. |
|
dc.relation.ispartof |
Quaderni di Venezia Arti |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Venice University Press, Fondazione Università Ca’ Foscari |
|
dc.issued |
2022-05-13 |
|
dc.dateSubmitted |
2021-10-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-589-6/visioni-tra-teatro-e-cinema-due-sguardi-che-re-imm/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-588-9/003 |
|
dc.identifier.eissn |
2784-8868 |
|
dc.identifier.isbn |
|
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-588-9 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Christiane Jatahy |
|
dc.subject |
Cinema |
|
dc.subject |
Intermediality |
|
dc.subject |
Katie Mitchell |
|
dc.subject |
Media |
|
dc.subject |
Miss Julie |
|
dc.subject |
Multidisciplinary |
|
dc.subject |
Performative Languages |
|
dc.subject |
Ri-mediation |
|
dc.subject |
Screen |
|
dc.subject |
Stage |
|
dc.subject |
Theatre |
| Download data |