Collana |
Quaderni di Venezia Arti
Miscellanea | Behind the Image, Beyond the Image
Capitolo | «Sua Maestà lascia a Vostra Eminenza l’ordinare l’historia e figure che stimerà più a proposito». I Barberini e doni diplomatici ai reali inglesi nel Seicento
«Sua Maestà lascia a Vostra Eminenza l’ordinare l’historia e figure che stimerà più a proposito». I Barberini e doni diplomatici ai reali inglesi nel Seicento
- Flaminia Ferlito - Scuola IMT Alti Studi Lucca, Italia - email
Abstract
Paintings and sculptures have always populated European royal collections, and the English one is no exception. What was the political function of these artworks? The article considers, as case studies, two paintings – Bacchus and Ariadne by Reni and the Wedding of Paleo and Teti by Romanelli – sent to Charles I Stuart by Francesco Romanelli as a diplomatic gift. He had guessed correctly that the gift of his masterpieces would have been an excellent way to obtain the attention of the royal court, mainly as he aspired to convert the English crown to Catholicism. This episode sheds new light on how images can define and redefine paintings’ role in political propaganda during the 17th century.
Presentato: 19 Ottobre 2021 | Pubblicato 13 Maggio 2022 | Lingua: it
Keywords European art • Art and power • Diplomatic gift • Baroque • History of collections
Copyright © 2022 Flaminia Ferlito. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-588-9/009
- Introductory Remarks
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Dimension
-
Translating Architecture into Images
Problematics of Architecture on Display - Arianna Casarini
- 13 Maggio 2022
-
L’immagine del progetto di allestimento nell’Italia degli anni Cinquanta e Sessanta
Dallo schizzo concettuale all’opera realizzata - Andrea Nalesso
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Stage
- Visioni tra teatro e cinema: due sguardi che re-immaginano La signorina Julie di Strindberg
- Monica Garavello
- 13 Maggio 2022
- The Production of Modest Musorgsky’s Opera Khovanshchina at La Scala (1933) as an Attempt to Reconstruct the Authentic Image of an Artwork
- Vasilisa Aleksandrova
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Public Space
- The Most Radical Exposure. Displaying Photography in Public Space
- Daniel Borselli
- 13 Maggio 2022
- Appunti di iconoclastia contemporanea: la distruzione delle immagini per la creazione di nuovi immaginari
- Yasmin Riyahi
- 13 Maggio 2022
-
Land art e paesaggio entropico
Immagine come innovazione estetica - Raul Armando Amoros Hormazabal
- 13 Maggio 2022
- La scultura monumentale del XX secolo: il caso studio di Francesco Somaini
- Sara Esposito
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Politics
- «Sua Maestà lascia a Vostra Eminenza l’ordinare l’historia e figure che stimerà più a proposito». I Barberini e doni diplomatici ai reali inglesi nel Seicento
- Flaminia Ferlito
- 13 Maggio 2022
- L’iconografia del san Sebastiano a Bologna tra XV e XVI secolo
- Alessandro Serrani
- 13 Maggio 2022
- The Metaphor of the duo luminaria and Its Political Impact in the De potestate regia et papali of John of Paris
- Tara Arrouet
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Madness
- Образ юродивого в русской агиографической традиции и проблема визуального
- Nadezhda Gayevskaya
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Meditation
- ‘Dopo’ l’immagine. Aspetti della pittura di ricordi a Roma nel Seicento
- Elisa Martini
- 13 Maggio 2022
-
Il sonno della Storia produce miti
Il Seicento e le origini della xilografia - Lorenzo Gigante
- 13 Maggio 2022
- Liu Yonggang and the Images of Chinese Calligraphy
- Veronica Di Geronimo
- 13 Maggio 2022
-
San Francesco Solano il ‘Taumaturgo del Nuovo Mondo’
Uno studio iconologico a partire da un paliotto a scagliola in Santa Maria in Aracoeli - Claudio Sagliocco
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond Memory
-
Il disegno come memoria visiva
Il caso di Pier Francesco Mazzucchelli detto il Morazzone (1573-1626?) - Ettore Giovanati
- 13 Maggio 2022
-
Two Diaries of 1962: Robert Сraft – Xenia Stravinsky
Memorial Literature as a Historiographical Source of Igor Stravinsky’s Portrait - Anastasia Kozachenko-Stravinsky
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Idea
-
“A past which has never been”. Unveiling Merleau-Ponty’s Accountability of the Mythological Heritage of Perception
A Modern nekyia? - Riccardo Valenti
- 13 Maggio 2022
-
Immaginare il tempo
Il rapporto tra tempo e immagine nel concetto di ‘immagine di un’epoca’ - Marco Cavazza
- 13 Maggio 2022
-
Gnòthi seautòn, esercizi d’illusione
Le Xerox Actions di Hudinilson Jr. allo specchio del mito - Simone Rossi
- 13 Maggio 2022
Behind / Beyond the Iron Curtain
- The Image of Sport in Soviet Animation of 1969-91
- Anastasia Batarina
- 13 Maggio 2022
-
Yuri Pimenov’s Portrait of Architect Burov
The Image of the Era - Elena Voronovich
- 13 Maggio 2022
-
Soviet Criticism on ‘Contemporary Western Bourgeois Art’
Controversy and Satire at the Time of Khrushchev’s Artistic Thaw - Giovanni Argan
- 13 Maggio 2022
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_6958 |
|
dc.contributor.author |
Ferlito Flaminia |
|
dc.title |
«Sua Maestà lascia a Vostra Eminenza l’ordinare l’historia e figure che stimerà più a proposito». I Barberini e doni diplomatici ai reali inglesi nel Seicento |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Paintings and sculptures have always populated European royal collections, and the English one is no exception. What was the political function of these artworks? The article considers, as case studies, two paintings – Bacchus and Ariadne by Reni and the Wedding of Paleo and Teti by Romanelli – sent to Charles I Stuart by Francesco Romanelli as a diplomatic gift. He had guessed correctly that the gift of his masterpieces would have been an excellent way to obtain the attention of the royal court, mainly as he aspired to convert the English crown to Catholicism. This episode sheds new light on how images can define and redefine paintings’ role in political propaganda during the 17th century. |
|
dc.relation.ispartof |
Quaderni di Venezia Arti |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Venice University Press, Fondazione Università Ca’ Foscari |
|
dc.issued |
2022-05-13 |
|
dc.dateSubmitted |
2021-10-19 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-589-6/sua-maesta-lascia-a-vostra-eminenza-lordinare-lhis/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-588-9/009 |
|
dc.identifier.eissn |
2784-8868 |
|
dc.identifier.isbn |
|
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-588-9 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Art and power |
|
dc.subject |
Baroque |
|
dc.subject |
Diplomatic gift |
|
dc.subject |
European art |
|
dc.subject |
History of collections |
| Download data |