Disclosing Collections Studies, Catalogues and Data in the Arts and the Humanities

open access | peer reviewed

Presentazione
Ispirato al processo di disamina scientifica e contestuale apertura pubblica di materiali collezionati nel campo degli studi umanistici, questa collana accademica si pone l’obiettivo di fissare nuovi standard nella realizzazione di cataloghi, inventari, esposizioni di collezioni, insiemi di dati e liste di oggetti. La collana si orienta a un’idea di lavoro capace sia di mappare che di dischiudere un nuovo territorio, il quale viene infrastrutturato in modo tale da essere infine accessibile alla comunità scientifica ma anche al grande pubblico. In tal senso la collana intende superare concetti tradizionali quali il catalogo ragionato oppure l’inventario generale, cercando piuttosto di presentare pubblicazioni a stampa e online atti a tagliare trasversalmente una data collezione così da mettere in luce i criteri di categorizzazione, interconnessione e rilevanza. Di particolare importanza è la metodologia applicata alla produzione della pubblicazione finale, la quale si orienta ai più recenti metodi di ricerca, linee interdisciplinari e forme di presentazione in uso nelle digital and public humanities, specie quelli concernenti lo sviluppo e la pervasività delle banche dati relazionali. L’ambito disciplinare della collana abbraccia l’intera gamma delle scienze umanistiche: dalla filologia alla storia, dalla storia dell’arte ai beni culturali, dall’archeologia all’archivistica. Un tratto distintivo della collana è la sua interconnessione istituzionale, poiché ciascuna pubblicazione è il risultato unico di un’intensa e pianificata collaborazione con specifiche istituzioni quali musei, biblioteche, collezioni, archivi, lasciti, scavi, lavori sul campo e istituti di ricerca.

Permalink doi.org | e-ISSN 2974-5748 | ISSN 2974-5276 | Lingua en, it |

Copyright This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

Ultimo volume pubblicato

Latest journal publication cover
  • Indexing the Early Modern Printed Image
  • A Digital Catalogue on the Illustrated Book in Lyon (1480-1600)
  • Barbara Tramelli
  • 28 Novembre 2024
  • Between around 1480 until the end of the sixteenth century, the city of Lyon became one of the most important printing hubs in Europe, second in France only to Paris. Developed along the banks of the two rivers Saône and Rhône, placed in a unique strategic position bordering Italy, Switzerland, and the south of Germany, the Renaissance city was a crossover of people, goods, and ideas. In Lyon was published the first illustrated book in France, Le Mirouer de la Rédemption de l’Humaine Lignage (Huss, 1478). Funded by the Equipex Biblissima (CNRS), the project Le Livre Illustré à Lyon (1480-1600) collected a substantial number of illustrated editions printed in the city in the sixteenth century, indexing these illustrations iconographically. The corpus includes more than 3300 indexed images currently hosted in the Warburg Institute Iconographic Database. These images also served as material to initiate a digital project in collaboration with the Visual Geometry Group in Oxford and the Venice Centre for Digital and Public Humanities in Venice. In between Digital Iconography, Digital Art History and the History of Collections, the book offers insight into the new methodologies of the Digital Humanities to index, search, and share early modern printed images.