Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Educational linguistics • Good practice • Social mediation methodologies • Definition • English Medium Instruction (EMI) • Minority language teaching • Object-based • Content-specific learning • Higher education • Autobiography • Multimodality • FL teaching • Classroom-based research • Online interaction • Teachers’ training • Academic careers • Pandemic effects • English Lingua Franca (ELF) • Upper secondary school • Discourse markers (DM) • Emotions • Classroom interactions • Cimbrian language • Educational Linguistics • MALL (Mobile-assisted language learning) • CEFR • Implicit/explicit teaching • Svantaggio • Museum • Foreign language familiarisation • Motivation • Acquisition • Socio-constructivist theories • Language teaching • Case study • Needs analysis • Glottotecnologie • Teacher training • Italian as a Foreign language • Collaborative Professional Development • Apprendimento • Language teacher professional development • Languages for specific purposes • Academic policy • Out-of-school • Vehicular language • Adulti immigrati • Intercomprehension (IC) • Educazione plurilingue • Plurilingual approaches • Plurilingualism • Memory • Mentors and Masters • Language education • Multiliteracies • Academic life • Norvegese • Argumentative skills • EMI (English Medium Instruction) • Digital resources • Insegnamento delle lingue minoritarie • Language learning and teaching • CLIL classroom discourse • CLIL • Knowledge sharing • Italian as a Second language • Academic Lecturing • Specialised terminology • Methodology • Cooperative learning • Profilo del docente di lingue • Action-research • Input flood • Politica scolastica • L2/LS teaching • Core and non-core subjects • Lower secondary school • University students • Native-speakerism • Glottogeragogic model • CLIL teacher profile • Phonology • Lavoro • Teacher cognition • Approcci e metodi glottodidattici • Language learning • Horizontal learning • Nursery school
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.