Collana |
SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Language teaching • Language education • Pandemic effects • Multimodality • Input flood • Museum • Memory • Case study • Discourse markers (DM) • Academic careers • Online interaction • Higher education • Out-of-school • CLIL classroom discourse • Adulti immigrati • Content-specific learning • FL teaching • Politica scolastica • Teacher cognition • Svantaggio • Academic policy • Social mediation methodologies • Native-speakerism • Emotions • Digital resources • Apprendimento • Acquisition • Cimbrian language • Plurilingual approaches • Nursery school • Good practice • Vehicular language • Collaborative Professional Development • Profilo del docente di lingue • Lavoro • Action-research • University students • Needs analysis • Minority language teaching • MALL (Mobile-assisted language learning) • CLIL • Italian as a Second language • Insegnamento delle lingue minoritarie • Language teacher professional development • Glottogeragogic model • Educational linguistics • Object-based • Educazione plurilingue • Core and non-core subjects • Teacher training • Multiliteracies • Cooperative learning • Academic life • CEFR • L2/LS teaching • Horizontal learning • Upper secondary school • Definition • Socio-constructivist theories • Classroom interactions • Foreign language familiarisation • Language learning and teaching • Lower secondary school • Italian as a Foreign language • EMI (English Medium Instruction) • Implicit/explicit teaching • Teachers’ training • Approcci e metodi glottodidattici • Methodology • Specialised terminology • Norvegese • Plurilingualism • Autobiography • Classroom-based research • Educational Linguistics • English Medium Instruction (EMI) • Knowledge sharing • Language learning • Phonology • Mentors and Masters • Languages for specific purposes • CLIL teacher profile • Glottotecnologie • Intercomprehension (IC) • English Lingua Franca (ELF) • Argumentative skills • Academic Lecturing • Motivation
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Parte I. Una disciplina in evoluzione
Parte II. Omaggio delle allieve