La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Italian as a Second language • Plurilingual approaches • Multimodality • CLIL teacher profile • Multiliteracies • Definition • EMI (English Medium Instruction) • Action-research • Acquisition • Teachers’ training • L2/LS teaching • Educazione plurilingue • Input flood • Knowledge sharing • Insegnamento delle lingue minoritarie • Object-based • Academic careers • Languages for specific purposes • FL teaching • Plurilingualism • Language learning • Mentors and Masters • Upper secondary school • University students • Vehicular language • Social mediation methodologies • Nursery school • Phonology • Motivation • Adulti immigrati • Native-speakerism • Implicit/explicit teaching • CLIL • Needs analysis • Memory • Classroom-based research • Minority language teaching • Language teaching • Academic life • Language education • English Medium Instruction (EMI) • Lower secondary school • Digital resources • Core and non-core subjects • Svantaggio • Teacher training • Socio-constructivist theories • Politica scolastica • Language teacher professional development • Educational linguistics • Specialised terminology • Classroom interactions • Glottogeragogic model • Online interaction • Case study • English Lingua Franca (ELF) • Good practice • Foreign language familiarisation • Museum • CEFR • Lavoro • Higher education • Methodology • Apprendimento • Discourse markers (DM) • Italian as a Foreign language • Horizontal learning • Out-of-school • Educational Linguistics • Intercomprehension (IC) • Language learning and teaching • Autobiography • Academic policy • Argumentative skills • Teacher cognition • Academic Lecturing • Emotions • Norvegese • CLIL classroom discourse • Collaborative Professional Development • Content-specific learning • Approcci e metodi glottodidattici • Cooperative learning • Profilo del docente di lingue • Pandemic effects • MALL (Mobile-assisted language learning) • Cimbrian language • Glottotecnologie
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.