La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan
open access-
a cura di
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Fabio Caon - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Marcella Menegale - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
- Graziano Serragiotto - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords Educazione plurilingue • Foreign language familiarisation • MALL (Mobile-assisted language learning) • Social mediation methodologies • Museum • Methodology • Politica scolastica • Autobiography • Academic life • Cimbrian language • Glottotecnologie • Implicit/explicit teaching • Multimodality • Online interaction • Out-of-school • Collaborative Professional Development • Digital resources • Svantaggio • Upper secondary school • Glottogeragogic model • Italian as a Foreign language • Specialised terminology • Teachers’ training • Profilo del docente di lingue • Norvegese • Academic Lecturing • Multiliteracies • Nursery school • CLIL • EMI (English Medium Instruction) • Language learning and teaching • Discourse markers (DM) • Definition • Language teacher professional development • University students • CEFR • Cooperative learning • Action-research • Content-specific learning • Apprendimento • Intercomprehension (IC) • Good practice • Emotions • Acquisition • Core and non-core subjects • Approcci e metodi glottodidattici • Italian as a Second language • Object-based • Pandemic effects • Mentors and Masters • Argumentative skills • Minority language teaching • Horizontal learning • Adulti immigrati • Insegnamento delle lingue minoritarie • Motivation • Language education • Teacher training • Languages for specific purposes • Educational linguistics • Classroom-based research • FL teaching • Classroom interactions • Educational Linguistics • CLIL teacher profile • Input flood • Memory • Language learning • Case study • Academic policy • Vehicular language • Plurilingual approaches • Academic careers • English Lingua Franca (ELF) • CLIL classroom discourse • Language teaching • Knowledge sharing • English Medium Instruction (EMI) • Plurilingualism • Needs analysis • L2/LS teaching • Native-speakerism • Higher education • Socio-constructivist theories • Lower secondary school • Lavoro • Teacher cognition • Phonology
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.