Collana |
SAIL
Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Capitolo | Musei come luoghi ideali per l’apprendimento integrato di contenuti e lingua fuori dalla classe
Musei come luoghi ideali per l’apprendimento integrato di contenuti e lingua fuori dalla classe
Dalla ricerca sul CLIL al progetto MILE (Museums and Innovation of Language Education)
- Fabiana Fazzi - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email
Abstract
Research has long shown that the CLIL methodology can have a positive impact on students' linguistic, emotional and cognitive development. However, very few studies have explored the effects of implementing CLIL outside the classroom. In this chapter, we will discuss the potential of museum experiences for CLIL teaching and describe the pedagogical model that can be applied to build bridges between CLIL in the classroom and at the museum. In doing so, we will draw on the research and training experience of the MILE (Museums and Innovation of Language Education) project which, under the supervision of Prof. Coonan, has opened the doors to fruitful partnerships between the university and the cultural and educational community at both national and international level with the aim of bridging the gap between language learning inside and outside the classroom.
Pubblicato 28 Aprile 2023 | Lingua: it
Keywords CLIL • Museum • Multimodality • Object-based • Out-of-school • Multiliteracies
Copyright © 2023 Fabiana Fazzi. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1/019
Parte I. Una disciplina in evoluzione
-
Introduzione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan - Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto
- 28 Aprile 2023
- Ordinari, Baroni, Maestri, Mentori
- Paolo E. Balboni
- 28 Aprile 2023
- CLIL e professione per soggetti ‘svantaggiati’
- Antonella Benucci
- 28 Aprile 2023
- La metodologia cooperativa come risorsa per il CLIL
- Fabio Caon
- 28 Aprile 2023
-
Memoria, emozioni, ricordi nell’invecchiamento
Implicazioni per l’educazione linguistica degli anziani - Mario Cardona
- 28 Aprile 2023
-
‘Di necessità, virtù’: insegnamento linguistico, tecnologia e ricerca-azione al tempo del COVID-19
Uno studio di caso - Daria Coppola
- 28 Aprile 2023
- La lingua straniera veicolare nella scuola dell’infanzia
- Michele Daloiso
- 28 Aprile 2023
-
CLIL e intercomprensione in contesti minoritari
Un percorso glottodidattico per il cimbro di Luserna (TN) - Mariapia D'Angelo
- 28 Aprile 2023
-
L’insegnamento esplicito nello sviluppo della competenza pragmatica
Il caso dei segnali discorsivi - Anna De Marco
- 28 Aprile 2023
- EMI (English Medium Instruction) all’università: occasioni di confronto tra docenti disciplinaristi e linguisti educativi
- Bruna Di Sabato, Marco Mezzadri
- 28 Aprile 2023
-
Comunicazione, mediazione e argomentazione in classe CLIL
Termini e definizioni nel discorso didattico - Silvia Gilardoni
- 28 Aprile 2023
- CLIL e intercomprensione: due approcci compatibili al servizio della linguistica romanza
- Marie-Christine Jamet
- 28 Aprile 2023
- Il profilo dell’insegnante di lingue minoritarie, tra standardizzazione delle competenze e varietà dei modelli scolastici
- Maria Cecilia Luise
- 28 Aprile 2023
- Il CLIL con studenti universitari di livello linguistico avanzato
- Patrizia Mazzotta
- 28 Aprile 2023
- Framing the Framework: Four Decades of Change in Language Teaching (and the Long March of ELF)
- David Newbold
- 28 Aprile 2023
-
Dal precettore a Duolingo: un’interpretazione linguistico-educativa e alcune considerazioni sul suo impiego e la sua efficacia
Il corso di norvegese - Matteo Santipolo
- 28 Aprile 2023
- La metodologia CLIL e l’italiano a stranieri
- Graziano Serragiotto
- 28 Aprile 2023
- The Other Side of the Moon: Content-Specific Learning in CLIL in Core and Non-Core Subjects
- Fabiana Rosi
- 28 Aprile 2023
Parte II. Omaggio delle allieve
-
Bisogni e preoccupazioni del corpo docente impegnato in English Medium Instruction (EMI)
Una prospettiva italiana post-pandemia - Ada Bier, Elena Borsetto
- 28 Aprile 2023
-
Musei come luoghi ideali per l’apprendimento integrato di contenuti e lingua fuori dalla classe
Dalla ricerca sul CLIL al progetto MILE (Museums and Innovation of Language Education) - Fabiana Fazzi
- 28 Aprile 2023
- Venti anni di CLIL in Italia
- Marcella Menegale
- 28 Aprile 2023
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_16230 |
|
dc.contributor.author |
Fazzi Fabiana |
|
dc.title |
Musei come luoghi ideali per l’apprendimento integrato di contenuti e lingua fuori dalla classe. Dalla ricerca sul CLIL al progetto MILE (Museums and Innovation of Language Education) |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Research has long shown that the CLIL methodology can have a positive impact on students' linguistic, emotional and cognitive development. However, very few studies have explored the effects of implementing CLIL outside the classroom. In this chapter, we will discuss the potential of museum experiences for CLIL teaching and describe the pedagogical model that can be applied to build bridges between CLIL in the classroom and at the museum. In doing so, we will draw on the research and training experience of the MILE (Museums and Innovation of Language Education) project which, under the supervision of Prof. Coonan, has opened the doors to fruitful partnerships between the university and the cultural and educational community at both national and international level with the aim of bridging the gap between language learning inside and outside the classroom. |
|
dc.relation.ispartof |
SAIL |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Venice University Press, Fondazione Università Ca’ Foscari |
|
dc.issued |
2023-04-28 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-684-8/musei-come-luoghi-ideali-per-lapprendimento-integr/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-683-1/019 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9549 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9557 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-684-8 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-683-1 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
CLIL |
|
dc.subject |
Multiliteracies |
|
dc.subject |
Multimodality |
|
dc.subject |
Museum |
|
dc.subject |
Object-based |
|
dc.subject |
Out-of-school |
| Download data |