Disclosing Collections Studies, Catalogues and Data in the Arts and the Humanities

open access | peer reviewed

Aims & Scope
Inspired by the process of scientific analysis and contextual public disclosure of collected materials in the wider Humanities, this academic book series aims at setting a new standard in producing catalogues, inventories, indexes, collection displays, data sets, and item lists. The series is grounded on the idea of both mapping and disclosing unprecedented territories, which are then left with infrastructures that allow them to be available to the research community and the wider public. In this sense, the series intends to go beyond traditional concepts such as the ‘catalogue raisonné’ or full inventory lists, rather trying to present publications in print and digital form that cut across a given collection of items and thus highlight categorisations, interconnections, and relevance attribution. Of particular importance is the methodology applied to the production of the finalised publication, which takes into account recent interdisciplinary stances, modes of research and forms of presentation prompted by scholars in the Digital and Public Humanities, particularly the development and importance gained by relational databases. The scope of the series embraces the entire array of the Humanities: from Textual Scholarship to History, from Art History to Cultural Heritage, from Archaeology to Archival Studies. A distinctive feature of the series is its institutional interconnectedness, since publications are each the unique product of intense and planned collaboration with specific museums, libraries, collections, archives, estates, excavations, field works, and research institutions.

Permalink doi.org | e-ISSN 2974-5748 | ISSN 2974-5276 | Language en, it |

Copyright This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.

Latest published volume

Latest journal publication cover
  • Marconi in frammenti
  • Rileggere le collezioni del Museo Nazionale Scienza e Tecnologia Leonardo da Vinci
  • Simona Casonato
  • Nov. 4, 2024
  • In occasione dei 150 anni dalla nascita di Guglielmo Marconi, il Museo Nazionale Scienza e Tecnologia Leonardo da Vinci riflette sull’eredità culturale costituita dagli artefatti e documenti raccolti in nome dell’inventore e custoditi nelle proprie collezioni. Come sono giunti a noi e cosa ci raccontano, oggi, della storia tecnologica dei media? Marconi fu figura chiave nella nascita del Museo e le sue aziende utilizzarono le esposizioni di oggetti come moderno strumento di comunicazione. In questo volume, il patrimonio dei ‘cimeli marconiani’ ereditati dal Museo diventa il punto di partenza per aprire nuove domande di ricerca sulle vicende di cui l’inventore si è reso protagonista, non solo in campo industriale, ma anche in ambito culturale. Studiose e studiosi di discipline differenti – storia della scienza, studi sui media, studi sociali sulla scienza e tecnologia, storia dell’industria, storia dell’arte, museologia – rivolgono il loro sguardo verso elementi scelti delle collezioni, per offrire prospettive alternative alla canonica celebrazione della biografia marconiana. Le traiettorie disegnate da queste storie permettono di esplorare il contesto culturale che ha accompagnato l’affermazione globale della comunicazione wireless e mobile, arricchendo il racconto rituale attorno al nome di Marconi di nuovi attori e di dettagli meno noti.