Collana |
I libri di Ca’ Foscari
Recensione | I rapporti internazionali nei 150 anni di storia di Ca’ Foscari
Capitolo | Studenti stranieri e studenti italiani allogeni dalla fondazione di Ca’ Foscari alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945)
Studenti stranieri e studenti italiani allogeni dalla fondazione di Ca’ Foscari alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945)
Abstract
Since its foundation in 1868 the Scuola Superiore di Commercio di Venezia, today Ca’ Foscari University of Venice, decided to focus its attention on the process of internationalisation. Students studied economics, foreign languages, rights and diplomacy among other subjects. The international purpose of the School was reinforced by the strong presence of foreign citizens and Italians born abroad. This flow never stopped even during both World Wars. Students mainly came from Central and Eastern Europe, testifying to the strong relationship Venice always had with that part of the Old Continent. This article aims to draw a chart of those students’ nationalities.
Pubblicato 20 Ottobre 2018 | Lingua: it
Keywords Italian students born abroad • Internationalisation • International students • Ca’ Foscari • History
Copyright © 2018 Michel Bortoluz, Giulia Vallata. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-265-9/004
Prefazione
- Prefazione
- 20 Ottobre 2018
Capitoli
-
I rapporti internazionali di Ca’ Foscari: centocinquant’anni di storia
Un’introduzione - Rosa Caroli
- 20 Ottobre 2018
- Dal 1847 al 1868: la fondazione della Scuola di commercio e la politica internazionale austriaca e italiana nell’Adriatico
- Antonio Trampus
- 20 Ottobre 2018
-
Le ‘relazioni internazionali’ di un ateneo
Ca’ Foscari e il mondo, 1868-1968 - Duccio Basosi
- 20 Ottobre 2018
- La Regia Scuola e il Giappone
- Rosa Caroli
- 20 Ottobre 2018
- Luigi Casati: from Alumnus of the Regia Scuola di Commercio to Last Italian Consul to the Great Empire of Korea
- Robert Neff
- 20 Ottobre 2018
- Giovanni Stiffoni, Ca’ Foscari e la Società europea di cultura
- Antonio Trampus
- 20 Ottobre 2018
-
Conoscere e insegnare l’America
L’importanza del programma Fulbright per Ca’ Foscari - Rosella Mamoli Zorzi
- 20 Ottobre 2018
-
Un percorso solo apparentemente anomalo
Dagli studi sull’ebraismo contemporaneo alle teorie delle diaspore e alle relazioni internazionali comparate - Emanuela Trevisan Semi
- 20 Ottobre 2018
-
«This could totally happen!»
La Ca’ Foscari-Harvard Summer School - Alide Cagidemetrio
- 20 Ottobre 2018
-
La gestione delle relazioni internazionali in un ateneo
Il caso Ca’ Foscari 2009-2012 - Elisa Gamba
- 20 Ottobre 2018
- La nascita del servizio Erasmus e le post-esperienze dei cafoscarini dal 2008 al 2018
- Ambra Ferrarese
- 20 Ottobre 2018
Appendici
- Stato di provenienza degli studenti stranieri e degli studenti italiani allogeni dalla fondazione di Ca’ Foscari alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945)
- Giulia Vallata
- 20 Ottobre 2018
- Aree geografiche di provenienza degli studenti stranieri e studenti italiani allogeni dalla fondazione di Ca’ Foscari alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945)
- Michel Bortoluz
- 20 Ottobre 2018
- Elenco degli studenti stranieri e degli studenti italiani allogeni iscritti a Ca’ Foscari dalla sua fondazione alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945)
- Michel Bortoluz, Giulia Vallata
- 20 Ottobre 2018
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_2247 |
|
dc.contributor.author |
Bortoluz Michel |
|
dc.contributor.author |
Vallata Giulia |
|
dc.title |
Studenti stranieri e studenti italiani allogeni dalla fondazione di Ca’ Foscari alla fine della Seconda guerra mondiale (1868-1945) |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Since its foundation in 1868 the Scuola Superiore di Commercio di Venezia, today Ca’ Foscari University of Venice, decided to focus its attention on the process of internationalisation. Students studied economics, foreign languages, rights and diplomacy among other subjects. The international purpose of the School was reinforced by the strong presence of foreign citizens and Italians born abroad. This flow never stopped even during both World Wars. Students mainly came from Central and Eastern Europe, testifying to the strong relationship Venice always had with that part of the Old Continent. This article aims to draw a chart of those students’ nationalities. |
|
dc.relation.ispartof |
I libri di Ca’ Foscari |
|
dc.relation.ispartof |
1868-2018: storie di un ateneo |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2018-10-20 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-266-6/studenti-stranieri-e-studenti-italiani-allogeni-da/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-265-9/004 |
|
dc.identifier.issn |
2610-8917 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9506 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-266-6 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-265-9 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Ca’ Foscari |
|
dc.subject |
Ca’ Foscari |
|
dc.subject |
History |
|
dc.subject |
History |
|
dc.subject |
International students |
|
dc.subject |
International students |
|
dc.subject |
Internationalisation |
|
dc.subject |
Internationalisation |
|
dc.subject |
Italian students born abroad |
|
dc.subject |
Italian students born abroad |
| Download data |