L’estetica del vuoto
Vuoti, pieni, suoni, silenzi, presenze, assenze
open access | peer reviewed-
a cura di
- Silvia Rivadossi - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
- Cecilia Franchini - Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, Venezia - email
- Bonaventura Ruperti - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
Abstract
Questo volume fa seguito al International Festival Japan Contemporary Arts in Venice, The Aesthetics of Emptiness, organizzato nel 2022 dal Conservatorio di Musica Benedetto Marcello, dal Dipartimento di Studi sull’Asia e sull’Africa Mediterranea dell’Università Ca’ Foscari e dall’Accademia di Belle Arti di Venezia. La struttura del volume è pensata per far rivivere al lettore l’esperienza del Festival, anche attraverso contenuti multimediali, e condurlo ad approfondire alcuni dei temi emersi. Questo lavoro – fatto di suoni, silenzi, vuoti, pieni, presenze, assenze – è dedicato alla memoria di Bonaventura Ruperti.
Keywords Hosokawa • Edogawa Ranpo • Calligraphy-painting • Aesthetic of Emptiness • AKA Serial Killer • Japanese art • Japanese film music • Japanese modernism • Lost decades • Toshio Hosokawa • Estetica del vuoto • Zeami Motokiyo • Music composition and childhood memory • Hagiwara Sakutarō • Tanizaki Jun’ichirō • Fūkeiron • Japanese ink painting (sumie) • Oguri Kōhei • Shō • Suzuki Daisetsu • Governmentality • Buddhism • Japanese music • Soundtrack • Zen • Japanese cinema • Synaesthesia • Youth • Emptiness • Ma • Calligraphy • Etude III • Adachi Masao • Cinema • Noh theater • Japanese literature • Bushi • Japan aesthetics • Architecture and emptiness • Aesthetics • Greek lullaby Κοιμήσου καί παρήγγειλα • Auto-orientalismo • Japanese mouth organ • Medieval Japan • Noh music • Akutagawa Ryūnosuke • Lettera alla madre • Film genres • Documentary • Mori Mariko • Silence and sound
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-701-2 | e-ISBN 978-88-6969-701-2 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-702-9 | Numero pagine 200 | Pubblicato 21 Aprile 2023 | Lingua en, it
Copyright © 2023 Silvia Rivadossi, Cecilia Franchini, Bonaventura Ruperti. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.