Collana | SAIL
Volume 28 | Miscellanea | Lingue, linguaggi e spazi: per una diversa visione del carcere e della mediazione
Abstract
Il volume è incentrato sui ruoli e le funzioni dei linguaggi e degli spazi che caratterizzano la realtà plurilingue e pluriculturale degli istituti penitenziari italiani ed europei, con uno specifico focus sull’importanza che riveste la mediazione linguistico-culturale nel contesto penitenziario. Comprende contributi sulla ricerca italiana ed europea in/sul carcere; sulle esperienze del personale penitenziario, del Polo Universitario toscano, della CNUPP (Conferenza Nazionale dei Delegati dei Rettori per i Poli Universitari Penitenziari), dell’Associazione Antigone, sulla linguistica educativa, sulla mediazione culturale in contesti migratori e sul sovraffollamento e la crisi del sistema carcerario.
Keywords Educational linguistics • Deviance • Skills • Mass incarceration • Inclusive Didactic • Immigration • Semiotics • Prison graffiti • Disadvantage • Empowerment • Human Rights • Alternative sanctions • Educational Linguistics • Representations • Cultural and Linguistic Awareness • Plurilingualism • Pluriculturalism • Action • Conditions of Detention • Detention rates • Language education • Migration • Vulnerable learners • Space • European Union • Social matters • Prison context • Language of space • Prohibition of torture and inhuman or degrading tr • Superdiversity • Topological semiotics • Prison slang • Prisoners rights • Prison contexts • Mediation • Prison Overcrowding • Prison monitoring • Inclusion • Literacy • Prison space • Participation
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-808-8 | e-ISBN 978-88-6969-808-8 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-809-5 | Pubblicato 04 Luglio 2024 | Lingua it
Copyright © 2024 Antonella Benucci, Ginevra Bonari, Viola Monaci, Orlando Paris. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.