Collana |
SAIL
Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Capitolo | Ordinari, Baroni, Maestri, Mentori
Ordinari, Baroni, Maestri, Mentori
- Paolo E. Balboni - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
Abstract
In universities there are four types of academicians: full professors, career bosses, masters, and mentors. The essay discusses these four academic figures pointing out some features that help tell which is which, however disguised or blurred they may be. Each type of academician is described, focussing on the relationship with his or her pupils. The reason for this unusual topic is that both Carmel Coonan and I were full professors, worked for decades a few feet from one another, raised pupils – yet we never discussed what our idea of being full professors was. This volume in honour of Carmel Coonan gives me a good chance to think about it, now that we have both retired and have time to think quietly.
Pubblicato 28 Aprile 2023 | Lingua: it
Keywords Academic careers • Academic life • Academic policy • Mentors and Masters • Knowledge sharing
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1/001
Parte I. Una disciplina in evoluzione
-
Introduzione
Scritti in onore di Carmel Mary Coonan - Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto
- 28 Aprile 2023
- Ordinari, Baroni, Maestri, Mentori
- Paolo E. Balboni
- 28 Aprile 2023
- CLIL e professione per soggetti ‘svantaggiati’
- Antonella Benucci
- 28 Aprile 2023
- La metodologia cooperativa come risorsa per il CLIL
- Fabio Caon
- 28 Aprile 2023
-
Memoria, emozioni, ricordi nell’invecchiamento
Implicazioni per l’educazione linguistica degli anziani - Mario Cardona
- 28 Aprile 2023
-
‘Di necessità, virtù’: insegnamento linguistico, tecnologia e ricerca-azione al tempo del COVID-19
Uno studio di caso - Daria Coppola
- 28 Aprile 2023
- La lingua straniera veicolare nella scuola dell’infanzia
- Michele Daloiso
- 28 Aprile 2023
-
CLIL e intercomprensione in contesti minoritari
Un percorso glottodidattico per il cimbro di Luserna (TN) - Mariapia D'Angelo
- 28 Aprile 2023
-
L’insegnamento esplicito nello sviluppo della competenza pragmatica
Il caso dei segnali discorsivi - Anna De Marco
- 28 Aprile 2023
- EMI (English Medium Instruction) all’università: occasioni di confronto tra docenti disciplinaristi e linguisti educativi
- Bruna Di Sabato, Marco Mezzadri
- 28 Aprile 2023
-
Comunicazione, mediazione e argomentazione in classe CLIL
Termini e definizioni nel discorso didattico - Silvia Gilardoni
- 28 Aprile 2023
- CLIL e intercomprensione: due approcci compatibili al servizio della linguistica romanza
- Marie-Christine Jamet
- 28 Aprile 2023
- Il profilo dell’insegnante di lingue minoritarie, tra standardizzazione delle competenze e varietà dei modelli scolastici
- Maria Cecilia Luise
- 28 Aprile 2023
- Il CLIL con studenti universitari di livello linguistico avanzato
- Patrizia Mazzotta
- 28 Aprile 2023
- Framing the Framework: Four Decades of Change in Language Teaching (and the Long March of ELF)
- David Newbold
- 28 Aprile 2023
-
Dal precettore a Duolingo: un’interpretazione linguistico-educativa e alcune considerazioni sul suo impiego e la sua efficacia
Il corso di norvegese - Matteo Santipolo
- 28 Aprile 2023
- La metodologia CLIL e l’italiano a stranieri
- Graziano Serragiotto
- 28 Aprile 2023
- The Other Side of the Moon: Content-Specific Learning in CLIL in Core and Non-Core Subjects
- Fabiana Rosi
- 28 Aprile 2023
Parte II. Omaggio delle allieve
-
Bisogni e preoccupazioni del corpo docente impegnato in English Medium Instruction (EMI)
Una prospettiva italiana post-pandemia - Ada Bier, Elena Borsetto
- 28 Aprile 2023
-
Musei come luoghi ideali per l’apprendimento integrato di contenuti e lingua fuori dalla classe
Dalla ricerca sul CLIL al progetto MILE (Museums and Innovation of Language Education) - Fabiana Fazzi
- 28 Aprile 2023
- Venti anni di CLIL in Italia
- Marcella Menegale
- 28 Aprile 2023
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_16212 |
|
dc.contributor.author |
Balboni Paolo E. |
|
dc.title |
Ordinari, Baroni, Maestri, Mentori |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
In universities there are four types of academicians: full professors, career bosses, masters, and mentors. The essay discusses these four academic figures pointing out some features that help tell which is which, however disguised or blurred they may be. Each type of academician is described, focussing on the relationship with his or her pupils. The reason for this unusual topic is that both Carmel Coonan and I were full professors, worked for decades a few feet from one another, raised pupils – yet we never discussed what our idea of being full professors was. This volume in honour of Carmel Coonan gives me a good chance to think about it, now that we have both retired and have time to think quietly. |
|
dc.relation.ispartof |
SAIL |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Venice University Press, Fondazione Università Ca’ Foscari |
|
dc.issued |
2023-04-28 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-684-8/ordinari-baroni-maestri-mentori/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-683-1/001 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9549 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9557 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-684-8 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-683-1 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Academic careers |
|
dc.subject |
Academic life |
|
dc.subject |
Academic policy |
|
dc.subject |
Knowledge sharing |
|
dc.subject |
Mentors and Masters |
| Download data |