Collana |
Storie dell’arte contemporanea
Miscellanea | Storie della Biennale di Venezia
Capitolo | «What kind of dirt do you need?»
«What kind of dirt do you need?»
Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini
- Andrea Masala email
Abstract
Only one year after the fall of the Berlin Wall, in 1990, another border could be observed at the Aperto section of the Venice Biennale. It was the work Colón Colonizado – Tutto è Mio – ¿De Quién? by the Border Art Workshop/Tallér de Arte Fronterizo (BAW/TAF), a binational collective of artists from the San Diego-Tijuana border region. The project corresponds to the first landing of Border Art overseas, but also to the dissolution of the BAW/TAF. The work is therefore subject and conductor of the essay. Its site-specificity aspects are deepened in relationship to the Biennale’s exhibition context. The analysis of this case study will present the Venice Biennial as a key moment and a stage for the transformation of the border space from geographical-territorial to mental and conceptual.
Pubblicato 18 Dicembre 2019 | Lingua: it
Keywords Site-specificity • Border Art • Space • BAW/TAF • Border
Copyright © 2019 Andrea Masala. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-366-3/015
-
L’Archivio della Biennale
Non solo memoria - Debora Rossi
- 18 Dicembre 2019
- Introduzione
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- 18 Dicembre 2019
Storie della Biennale: nuove ricerche
- Comunicazione e graphic design della Biennale di Venezia (1895-1950)
- Cristina Fontana
- 18 Dicembre 2019
-
Le donne artiste alla Biennale d’arte di Venezia
Le scultrici e le prime edizioni (1895-1912) - Clarissa Coidessa
- 18 Dicembre 2019
-
Gli artisti veneziani alla Biennale (1895-1905)
Organizzatori ed espositori: l’antinomia dei ruoli - Matilde Ferrarin
- 18 Dicembre 2019
- 1914. Galileo Chini a Venezia
- Massimo De Grassi
- 18 Dicembre 2019
-
I pittori veneti alle ‘Biennali di Pallucchini’ (1948-1956)
Le partecipazioni e la ricezione della stampa - Elisa Rampazzo
- 18 Dicembre 2019
-
Palma Bucarelli e la Biennale di Venezia (1948-1968)
Acquisizioni della Direttrice per la Galleria Nazionale d’Arte Moderna di Roma - Giorgia Cicalini
- 18 Dicembre 2019
- Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco
- 18 Dicembre 2019
- Dell'Archivio Storico delle Arti Contemporanee «la Biblioteca n’era il principio»
- Giorgia Marchesin
- 18 Dicembre 2019
-
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 - Stefania Portinari
- 18 Dicembre 2019
-
Il gioco di nessuno
La forma biennale tra Venezia e Parigi nella fotografia del dopoguerra fino agli anni Ottanta - Francesca Dolzani
- 18 Dicembre 2019
- Jeff Koons alla XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (1990)
- Laura Sabina De Stefano
- 18 Dicembre 2019
-
«What kind of dirt do you need?»
Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini - Andrea Masala
- 18 Dicembre 2019
-
«All We Are Saying Is Give Pizza Chance»
L’effetto YBA e l’irruzione di una nuova generazione alle Biennali degli anni Novanta del Novecento - Diego Mantoan
- 18 Dicembre 2019
- Arte relazionale alla Biennale di Venezia dal 1999 al 2017
- Francesca Amadi
- 18 Dicembre 2019
- Dak’Art. Biennale de l'Arte Africain Contemporain
- Chiara Pattaro
- 18 Dicembre 2019
Mapping pavilions
- L’Argentina alla Biennale d’Arte di Venezia
- Paola Natalia Pepa
- 18 Dicembre 2019
-
La Spagna nelle prime Biennali veneziane del secondo dopoguerra
La ricezione della stampa - Romina Viggiano
- 18 Dicembre 2019
-
Breve storia di una liberazione
La Spagna alla Biennale di Venezia dal 1979 al 1999 - Giulia Crespi
- 18 Dicembre 2019
-
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011) - Anita Orzes
- 18 Dicembre 2019
- Retelling the History of the Mexico Pavilion at La Biennale di Venezia
- Carolina Nieto Ruiz
- 18 Dicembre 2019
- Il Padiglione coreano a Venezia: una questione identitaria
- Samantha Chia
- 18 Dicembre 2019
-
Oltre l’Adriatico
La partecipazione albanese all’Esposizione Internazionale d’Arte di Venezia - Margherita Fochessati
- 18 Dicembre 2019
- Nota sui cataloghi della Biennale
- Andrea Masala
- 18 Dicembre 2019
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_3460 |
|
dc.contributor.author |
Masala Andrea |
|
dc.title |
«What kind of dirt do you need?». Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini |
|
dc.type |
Capitolo |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Only one year after the fall of the Berlin Wall, in 1990, another border could be observed at the Aperto section of the Venice Biennale. It was the work Colón Colonizado – Tutto è Mio – ¿De Quién? by the Border Art Workshop/Tallér de Arte Fronterizo (BAW/TAF), a binational collective of artists from the San Diego-Tijuana border region. The project corresponds to the first landing of Border Art overseas, but also to the dissolution of the BAW/TAF. The work is therefore subject and conductor of the essay. Its site-specificity aspects are deepened in relationship to the Biennale’s exhibition context. The analysis of this case study will present the Venice Biennial as a key moment and a stage for the transformation of the border space from geographical-territorial to mental and conceptual. |
|
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
|
dc.relation.ispartof |
Atlante delle Biennali |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2019-12-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-367-0/what-kind-of-dirt-do-you-need/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-366-3/015 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-367-0 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-366-3 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
BAW/TAF |
|
dc.subject |
BAW/TAF |
|
dc.subject |
Border |
|
dc.subject |
Border |
|
dc.subject |
Border Art |
|
dc.subject |
Border Art |
|
dc.subject |
Site-specificity |
|
dc.subject |
Site-specificity |
|
dc.subject |
Space |
|
dc.subject |
Space |
| Download data |