Collana | SAIL
Volume 26 | Miscellanea | La linguistica educativa tra ricerca e sperimentazione
Abstract
Il volume raccoglie i contributi di docenti e ricercatori che hanno affiancato Carmel Mary Coonan negli anni della sua carriera all’Università Ca’ Foscari Venezia. Partendo dai temi che hanno contraddistinto gli interessi di ricerca della professoressa Coonan, tra cui ad esempio il CLIL, la formazione insegnanti e la ricerca azione, il volume apre a originali riflessioni metodologiche e nuove linee di ricerca nel campo della linguistica educativa, confermando il carattere vivace e dinamico della ricerca e della sperimentazione di questa disciplina. Pur risaltando gli importanti traguardi raggiunti nel campo dell’apprendimento e insegnamento linguistico fino ad oggi, i contributi sottolineano anche l’urgenza di una spinta maggiore allo sviluppo del plurilinguismo, un obiettivo verso il quale Carmel ha sempre convintamente indirizzato il suo lavoro accademico.
Keywords MALL (Mobile-assisted language learning) • Educazione plurilingue • Apprendimento • Academic careers • Cooperative learning • Italian as a Second language • Cimbrian language • CLIL teacher profile • Multiliteracies • Pandemic effects • Politica scolastica • Social mediation methodologies • Minority language teaching • Emotions • English Lingua Franca (ELF) • Language learning and teaching • Content-specific learning • Vehicular language • Methodology • Classroom-based research • Knowledge sharing • Socio-constructivist theories • CLIL classroom discourse • Out-of-school • Glottogeragogic model • Nursery school • CEFR • Core and non-core subjects • Argumentative skills • EMI (English Medium Instruction) • Museum • Autobiography • Object-based • Intercomprehension (IC) • FL teaching • Foreign language familiarisation • Lower secondary school • Academic policy • Adulti immigrati • Multimodality • Academic life • Profilo del docente di lingue • Educational linguistics • Phonology • Memory • Italian as a Foreign language • Horizontal learning • University students • Definition • Teacher training • Language education • Languages for specific purposes • Language teaching • Action-research • Input flood • Motivation • Norvegese • Digital resources • Language learning • Native-speakerism • Approcci e metodi glottodidattici • Upper secondary school • Case study • Good practice • CLIL • Language teacher professional development • Higher education • Academic Lecturing • Collaborative Professional Development • Plurilingual approaches • Teachers’ training • Educational Linguistics • Plurilingualism • Mentors and Masters • Lavoro • Specialised terminology • English Medium Instruction (EMI) • Svantaggio • Discourse markers (DM) • Glottotecnologie • Insegnamento delle lingue minoritarie • L2/LS teaching • Teacher cognition • Needs analysis • Implicit/explicit teaching • Acquisition • Classroom interactions • Online interaction
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-683-1 | e-ISBN 978-88-6969-683-1 | ISBN (PRINT) 978-88-6969-684-8 | Numero pagine 256 | Pubblicato 28 Aprile 2023 | Presentato 09 Gennaio 2023 | Lingua it, en
Copyright © 2023 Paolo E. Balboni, Fabio Caon, Marcella Menegale, Graziano Serragiotto. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.