Series |
Storie dell’arte contemporanea
Edited book | Storie della Biennale di Venezia
Chapter | Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966
- Stefania Portinari - Università Ca’ Foscari Venezia, Italia - email orcid profile
Abstract
Things that do not exist or should not exist and ‘ghetto exhibitions’ mark some counterpoints on the presence of female artists and on first performance actions at Venice Biennale in the 1960s and the 1970s. Yayoi Kusama, who created Narcissus Garden without being invited in 1966; Marina Abramović and Ulay, invited for the first time in 1976 but in an external venue; and Paula Claire’s action, between others, at the exhibition Materializzazioni del Linguaggio curated in 1978 by Mirella Bentivoglio, mark two crucial decades of increasingly contemporary trend at the Esposizione Internazionale d’Arte of Venice. This essay connects new relationships between Yayoi Kusama presence, art galleries in New York City, Milan, Venice and other main characters in the art system of the 1960s.
Published Dec. 18, 2019 | Language: it
Keywords Japanese artists • Narcissus Garden • Yayoi Kusama • Gender art • Galleria del Cavallino • Performance • Lucio Fontana • Padiglione del Libro • Venice Biennale
Copyright © 2019 Stefania Portinari. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-366-3/011
-
L’Archivio della Biennale
Non solo memoria - Debora Rossi
- Dec. 18, 2019
- Introduzione
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- Dec. 18, 2019
Storie della Biennale: nuove ricerche
- Comunicazione e graphic design della Biennale di Venezia (1895-1950)
- Cristina Fontana
- Dec. 18, 2019
-
Le donne artiste alla Biennale d’arte di Venezia
Le scultrici e le prime edizioni (1895-1912) - Clarissa Coidessa
- Dec. 18, 2019
-
Gli artisti veneziani alla Biennale (1895-1905)
Organizzatori ed espositori: l’antinomia dei ruoli - Matilde Ferrarin
- Dec. 18, 2019
- 1914. Galileo Chini a Venezia
- Massimo De Grassi
- Dec. 18, 2019
-
I pittori veneti alle ‘Biennali di Pallucchini’ (1948-1956)
Le partecipazioni e la ricezione della stampa - Elisa Rampazzo
- Dec. 18, 2019
-
Palma Bucarelli e la Biennale di Venezia (1948-1968)
Acquisizioni della Direttrice per la Galleria Nazionale d’Arte Moderna di Roma - Giorgia Cicalini
- Dec. 18, 2019
- Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco
- Dec. 18, 2019
- Dell'Archivio Storico delle Arti Contemporanee «la Biblioteca n’era il principio»
- Giorgia Marchesin
- Dec. 18, 2019
-
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 - Stefania Portinari
- Dec. 18, 2019
-
Il gioco di nessuno
La forma biennale tra Venezia e Parigi nella fotografia del dopoguerra fino agli anni Ottanta - Francesca Dolzani
- Dec. 18, 2019
- Jeff Koons alla XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (1990)
- Laura Sabina De Stefano
- Dec. 18, 2019
-
«What kind of dirt do you need?»
Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini - Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
-
«All We Are Saying Is Give Pizza Chance»
L’effetto YBA e l’irruzione di una nuova generazione alle Biennali degli anni Novanta del Novecento - Diego Mantoan
- Dec. 18, 2019
- Arte relazionale alla Biennale di Venezia dal 1999 al 2017
- Francesca Amadi
- Dec. 18, 2019
- Dak’Art. Biennale de l'Arte Africain Contemporain
- Chiara Pattaro
- Dec. 18, 2019
Mapping pavilions
- L’Argentina alla Biennale d’Arte di Venezia
- Paola Natalia Pepa
- Dec. 18, 2019
-
La Spagna nelle prime Biennali veneziane del secondo dopoguerra
La ricezione della stampa - Romina Viggiano
- Dec. 18, 2019
-
Breve storia di una liberazione
La Spagna alla Biennale di Venezia dal 1979 al 1999 - Giulia Crespi
- Dec. 18, 2019
-
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011) - Anita Orzes
- Dec. 18, 2019
- Retelling the History of the Mexico Pavilion at La Biennale di Venezia
- Carolina Nieto Ruiz
- Dec. 18, 2019
- Il Padiglione coreano a Venezia: una questione identitaria
- Samantha Chia
- Dec. 18, 2019
-
Oltre l’Adriatico
La partecipazione albanese all’Esposizione Internazionale d’Arte di Venezia - Margherita Fochessati
- Dec. 18, 2019
- Nota sui cataloghi della Biennale
- Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_3676 |
|
dc.contributor.author |
Portinari Stefania |
|
dc.title |
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars». Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 |
|
dc.type |
Chapter |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Things that do not exist or should not exist and ‘ghetto exhibitions’ mark some counterpoints on the presence of female artists and on first performance actions at Venice Biennale in the 1960s and the 1970s. Yayoi Kusama, who created Narcissus Garden without being invited in 1966; Marina Abramović and Ulay, invited for the first time in 1976 but in an external venue; and Paula Claire’s action, between others, at the exhibition Materializzazioni del Linguaggio curated in 1978 by Mirella Bentivoglio, mark two crucial decades of increasingly contemporary trend at the Esposizione Internazionale d’Arte of Venice. This essay connects new relationships between Yayoi Kusama presence, art galleries in New York City, Milan, Venice and other main characters in the art system of the 1960s. |
|
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
|
dc.relation.ispartof |
Atlante delle Biennali |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2019-12-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-367-0/narcissus-garden-for-sale-one-piece-2-dollars/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-366-3/011 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-367-0 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-366-3 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Galleria del Cavallino |
|
dc.subject |
Galleria del Cavallino |
|
dc.subject |
Gender art |
|
dc.subject |
Gender art |
|
dc.subject |
Japanese artists |
|
dc.subject |
Japanese artists |
|
dc.subject |
Lucio Fontana |
|
dc.subject |
Lucio Fontana |
|
dc.subject |
Narcissus Garden |
|
dc.subject |
Narcissus Garden |
|
dc.subject |
Padiglione del Libro |
|
dc.subject |
Padiglione del Libro |
|
dc.subject |
Performance |
|
dc.subject |
Performance |
|
dc.subject |
Venice Biennale |
|
dc.subject |
Venice Biennale |
|
dc.subject |
Yayoi Kusama |
|
dc.subject |
Yayoi Kusama |
| Download data |