Series |
Storie dell’arte contemporanea
Edited book | Storie della Biennale di Venezia
Chapter | Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011)
- Anita Orzes - Universitat de Barcelona, Espanya - email
Abstract
Studying the national participations at the Venice Biennale means studying part of the spine of the exhibition as the creation of national pavilions is generated at a time when the Biennale was still defining its structure. Through an in-depth analysis of national participations it is possible to study the foreign cultural policy of the various countries, the evolution of a supposedly national art and the local-global contradictions of the contemporary art system. This essay aims to present and analyze some of the projects exhibited in the Spanish pavilion in the first editions of 21 century to demonstrate its utility to discuss the obsolescence or topicality of the national pavilions in Venice and also to treat the ‘biennial phenomenon’, its apparent unstoppability and the trend of the ‘discursive biennials’.
Published Dec. 18, 2019 | Language: it
Keywords Spanish Pavilion • Nazional pavilions • Discursive biennials • Venice Biennale • On Translation
Copyright © 2019 Anita Orzes. This is an open-access work distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY). The use, distribution or reproduction is permitted, provided that the original author(s) and the copyright owner(s) are credited and that the original publication is cited, in accordance with accepted academic practice. The license allows for commercial use. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
Permalink http://doi.org/10.30687/978-88-6969-366-3/022
-
L’Archivio della Biennale
Non solo memoria - Debora Rossi
- Dec. 18, 2019
- Introduzione
- Stefania Portinari, Nico Stringa
- Dec. 18, 2019
Storie della Biennale: nuove ricerche
- Comunicazione e graphic design della Biennale di Venezia (1895-1950)
- Cristina Fontana
- Dec. 18, 2019
-
Le donne artiste alla Biennale d’arte di Venezia
Le scultrici e le prime edizioni (1895-1912) - Clarissa Coidessa
- Dec. 18, 2019
-
Gli artisti veneziani alla Biennale (1895-1905)
Organizzatori ed espositori: l’antinomia dei ruoli - Matilde Ferrarin
- Dec. 18, 2019
- 1914. Galileo Chini a Venezia
- Massimo De Grassi
- Dec. 18, 2019
-
I pittori veneti alle ‘Biennali di Pallucchini’ (1948-1956)
Le partecipazioni e la ricezione della stampa - Elisa Rampazzo
- Dec. 18, 2019
-
Palma Bucarelli e la Biennale di Venezia (1948-1968)
Acquisizioni della Direttrice per la Galleria Nazionale d’Arte Moderna di Roma - Giorgia Cicalini
- Dec. 18, 2019
- Umbro Apollonio e l’archivio della Biennale di Venezia (1948-1972)
- Vittorio Pajusco
- Dec. 18, 2019
- Dell'Archivio Storico delle Arti Contemporanee «la Biblioteca n’era il principio»
- Giorgia Marchesin
- Dec. 18, 2019
-
Narcissus Garden for Sale: «one piece 2 dollars»
Yayoi Kusama alla Biennale di Venezia nel 1966 - Stefania Portinari
- Dec. 18, 2019
-
Il gioco di nessuno
La forma biennale tra Venezia e Parigi nella fotografia del dopoguerra fino agli anni Ottanta - Francesca Dolzani
- Dec. 18, 2019
- Jeff Koons alla XLIV Esposizione Internazionale d’Arte La Biennale di Venezia (1990)
- Laura Sabina De Stefano
- Dec. 18, 2019
-
«What kind of dirt do you need?»
Da San Diego e Tijuana a Venezia: Border Art oltre i confini - Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
-
«All We Are Saying Is Give Pizza Chance»
L’effetto YBA e l’irruzione di una nuova generazione alle Biennali degli anni Novanta del Novecento - Diego Mantoan
- Dec. 18, 2019
- Arte relazionale alla Biennale di Venezia dal 1999 al 2017
- Francesca Amadi
- Dec. 18, 2019
- Dak’Art. Biennale de l'Arte Africain Contemporain
- Chiara Pattaro
- Dec. 18, 2019
Mapping pavilions
- L’Argentina alla Biennale d’Arte di Venezia
- Paola Natalia Pepa
- Dec. 18, 2019
-
La Spagna nelle prime Biennali veneziane del secondo dopoguerra
La ricezione della stampa - Romina Viggiano
- Dec. 18, 2019
-
Breve storia di una liberazione
La Spagna alla Biennale di Venezia dal 1979 al 1999 - Giulia Crespi
- Dec. 18, 2019
-
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono
Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011) - Anita Orzes
- Dec. 18, 2019
- Retelling the History of the Mexico Pavilion at La Biennale di Venezia
- Carolina Nieto Ruiz
- Dec. 18, 2019
- Il Padiglione coreano a Venezia: una questione identitaria
- Samantha Chia
- Dec. 18, 2019
-
Oltre l’Adriatico
La partecipazione albanese all’Esposizione Internazionale d’Arte di Venezia - Margherita Fochessati
- Dec. 18, 2019
- Nota sui cataloghi della Biennale
- Andrea Masala
- Dec. 18, 2019
| DC Field | Value |
|---|---|
|
dc.identifier |
ECF_chapter_3366 |
|
dc.contributor.author |
Orzes Anita |
|
dc.title |
Padiglioni che denunciano, riflettono e astraggono. Un’analisi critica e trasversale della partecipazione spagnola alla Biennale di Venezia (2003-2011) |
|
dc.type |
Chapter |
|
dc.language.iso |
it |
|
dc.description.abstract |
Studying the national participations at the Venice Biennale means studying part of the spine of the exhibition as the creation of national pavilions is generated at a time when the Biennale was still defining its structure. Through an in-depth analysis of national participations it is possible to study the foreign cultural policy of the various countries, the evolution of a supposedly national art and the local-global contradictions of the contemporary art system. This essay aims to present and analyze some of the projects exhibited in the Spanish pavilion in the first editions of 21 century to demonstrate its utility to discuss the obsolescence or topicality of the national pavilions in Venice and also to treat the ‘biennial phenomenon’, its apparent unstoppability and the trend of the ‘discursive biennials’. |
|
dc.relation.ispartof |
Storie dell’arte contemporanea |
|
dc.relation.ispartof |
Atlante delle Biennali |
|
dc.publisher |
Edizioni Ca’ Foscari - Digital Publishing |
|
dc.issued |
2019-12-18 |
|
dc.identifier.uri |
http://edizionicafoscari.it/en/edizioni4/libri/978-88-6969-367-0/padiglioni-che-denunciano-riflettono-e-astraggono/ |
|
dc.identifier.doi |
10.30687/978-88-6969-366-3/022 |
|
dc.identifier.issn |
2610-9905 |
|
dc.identifier.eissn |
2610-9891 |
|
dc.identifier.isbn |
978-88-6969-367-0 |
|
dc.identifier.eisbn |
978-88-6969-366-3 |
|
dc.rights |
Creative Commons Attribution 4.0 International Public License |
|
dc.rights.uri |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
|
item.fulltext |
with fulltext |
|
item.grantfulltext |
open |
|
dc.peer-review |
no |
|
dc.subject |
Discursive biennials |
|
dc.subject |
Discursive biennials |
|
dc.subject |
Nazional pavilions |
|
dc.subject |
Nazional pavilions |
|
dc.subject |
On Translation |
|
dc.subject |
On Translation |
|
dc.subject |
Spanish Pavilion |
|
dc.subject |
Spanish Pavilion |
|
dc.subject |
Venice Biennale |
|
dc.subject |
Venice Biennale |
| Download data |