Lingue dei segni e sordità
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Presentazione
Lingue dei segni e sordità (LISS) è uno spazio dialogico aperto al confronto di approcci e scuole diverse nello studio della sordità e delle sue innumerevoli implicazioni. LISS mira a diventare un punto di riferimento dell’attività di ricerca e di sperimentazione nell’ambito della linguistica acquisizionale, della linguistica delle lingue dei segni (incluse le varianti tattili), della linguistica applicata, della psicolinguistica, della sociolinguistica, dell’antropologia, della traduzione e dell’interpretazione. In questo senso, è uno spazio aperto alle diverse sollecitazioni che arrivano dagli studiosi, dai professionisti che lavorano ai vari livelli dell’inclusione sociale e dai docenti di lingua dei segni. La Collana accoglie contributi in italiano, inglese e lingue dei segni.
Permalink doi.org | e-ISSN 2724-6639 | ISSN 2975-1675 | Lingua en, es, it | ANCE E260379
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Ultimo volume pubblicato
- Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
- Rosa María Rodríguez Abella, Luisa Chierichetti, Juan Pedro Rica Peromingo, Maria Cristina Secci
- 20 Ottobre 2025
Che cosa significa rendere accessibile un contenuto audiovisivo? Come si progetta uno spazio culturale, educativo o sanitario realmente inclusivo? Il volume affronta questi interrogativi con uno sguardo interdisciplinare e transnazionale, raccogliendo dodici saggi che offrono strumenti e riflessioni su accessibilità, traduzione audiovisiva, educazione, salute e mediazione culturale. Lontano da una visione compensativa, l’accessibilità è proposta come principio strutturale e diritto culturale fondamentale. Un’opera per chi considera l’inclusione la regola, non l’eccezione. «NULLA SU DI NOI SENZA DI NOI».
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- Benvenuti
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- Composizione
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- La comunità segnante
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- Scuole più accessibili: la pagina web delle scuole sensibili al tema della sordità
- Francesca Almini
- 20 Ottobre 2025 | Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
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- Segui Fossy: un progetto di percorsi museali accessibili
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- Audiovisual Translation, Accessibility, and Inclusion: State of the Art
- Juan Pedro Rica Peromingo
- 20 Ottobre 2025 | Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
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- Da fumetto a video fumetto
- Lara Mantovan, Mirko Pasquotto
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- Dificultades y ayudas técnicas para las personas con discapacidad auditiva y visual en el ámbito cultural y educativo
- 20 Ottobre 2025 | Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
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- Experiencias con tacto en el arte de la escultura
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- Il paziente sordo e il suo dolore
- Anna Cattelan, Martina Tabarelli
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- La producción de audiodescripciones de estudiantes en traducción audiovisual (TAV) en el ámbito universitario
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- L’inclusione universitaria di studentesse e studenti con disabilità o disturbi specifici dell’apprendimento presso l’Università di Verona
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- L’interprete di lingua dei segni italiana (LIS)
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- Presentazione
- Rosa María Rodríguez Abella, Luisa Chierichetti, Juan Pedro Rica Peromingo, Maria Cristina Secci
- 20 Ottobre 2025 | Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
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- Territorio e Inclusione. Strumenti e pratiche a sostegno dell’inclusione sul territorio urbano
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- Test e accessibilità
- Anna Cardinaletti
- 20 Ottobre 2025 | Accessibilità audiovisiva e inclusione: prospettive socioculturali
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- (Ri)Definire l’insegnamento della LISt nella formazione universitaria di interpreti-guida per persone con sordocecità
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- Annotare la lingua dei segni italiana (LIS) all’università
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- Insegnare la LIS e la LISt all’università: uno sguardo d’insieme
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- 1 • La modalità visivo-gestuale a supporto della comunicazione
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- 4 • Dattilologia e lettura
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- 7 • Sillabiamo come avviamento alla lettura in caso di DPL associato a Sindrome di Down (studio di caso)
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- 8 • Una proposta di adattamento di Sillabiamo
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- 9 • Sillabiamo come supporto alle difficoltà di lettura in due interventi individuali
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- Conclusioni
- 29 Marzo 2024 | Alfabeto manuale e abilità di lettura
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- Introduzione
- 29 Marzo 2024 | Alfabeto manuale e abilità di lettura
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- Elena Marra
- 13 Dicembre 2023 | Valutazione linguistica in italiano e nella LIS e strategie di intervento
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- 13 Dicembre 2023 | Valutazione linguistica in italiano e nella LIS e strategie di intervento
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- 13 Dicembre 2023 | Valutazione linguistica in italiano e nella LIS e strategie di intervento
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- 07 Dicembre 2023 | Segni, gesti e parole
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- 16 Ottobre 2023 | Le frasi derivate da movimento nei bambini con impianto cocleare
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- Appendice
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- Discussione e conclusioni
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- Il training delle frasi relative nei bambini sordi con impianto cocleare
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- Il training linguistico basato sull’insegnamento esplicito delle regole sintattiche
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- Introduzione
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- Silvia D’Ortenzio
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- La ripetizione delle frasi derivate dal movimento A’
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- L’acquisizione del linguaggio nel bambino sordo: dalla diagnosi all’intervento
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- Pillole di sintassi
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- 2 La comunità segnante
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- Riferimenti bibliografici
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- 1 Compounding
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- 1 History
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- 1 Sublexical structure
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- 1 The native lexicon
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- Insegnare la LIS e la LISt all’università
- Chiara Branchini, Anna Cardinaletti, Lara Mantovan
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- Alfabeto manuale e abilità di lettura
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- Valutazione linguistica in italiano e nella LIS e strategie di intervento
- Francesca Volpato
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- Segni, gesti e parole
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- Le frasi derivate da movimento nei bambini con impianto cocleare
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- Grammatica della lingua dei segni italiana (LIS)
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Insegnare la LIS e la LISt all’università
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Grammatica della lingua dei segni italiana (LIS)
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A Grammar of Italian Sign Language (LIS)
15 Dicembre 2020
Anna Cardinaletti, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Sabina Fontana, Università degli Studi di Catania, Italia
Comitato editoriale
Chiara Branchini, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Lara Mantovan, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Francesca Volpato, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Comitato scientifico
Chiara Branchini, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Diane Brentari, The University of Chicago, USA
Allegra Cattani, University of Plymouth, UK
Carlo Cecchetto, Università degli Studi di Milano-Bicocca, Italia; Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, France
Caterina Donati, Université Paris Diderot, France
Carlo Geraci, Centre National de la Recherche Scientifique, Institut Jean Nicod, Paris, France
Ceil Lucas, Gallaudet University, USA
Lara Mantovan, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Elena Mignosi, Università degli Studi di Palermo, Italia
Francesco Pavani, Università degli Studi di Trento, Italia
Elena Radutzky, Mason Perkins Deafness Fund
Pasquale Rinaldi, Istituto di Scienze e Tecnologie della Cognizione del Consiglio Nazionale delle Ricerche, Italia
Maria Roccaforte, La Sapienza Università di Roma, Italia
Mirko Santoro, Centre National de la Recherche Scientifique, SFL, Paris, France
Philippe Schlenker, Ecole Normale Supérieure, Paris, France
Francesca Volpato, Università Ca’ Foscari Venezia, Italia
Comitato dei revisori
Valentina Aristodemo
Caterina Bagnara
Carmela Bertone
Chiara Bonsignori
Adriana Branni
Gabriele Caia
Chiara Calderone
Alessandra Checchetto
Anna De Meo
Luca Des Dorides
Alessio Di Renzo
Enrico Dolza
Silvia D’Ortenzio
Claudio Ferrara
Valentina Foa
Francesca Foppolo
Elena Fornasiero
Gabriele Gianfreda
Beatrice Giuliano
Beatrice Giustolisi
Mirko Grimaldi
Donna Jo Napoli
Luigi Lerose
Mauro Mottinelli
Franca Orletti
Francesca Panzeri
Mirko Pasquotto
Antonio Perri
Erika Raniolo
Rita Sala
Elena Tomasuolo
Sara Trovato
Giorgia Zorzi
Amir Zuccalà
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Ethical Code of Lingue dei segni e sordità
Lingue dei segni e sordità is a peer-reviewed scientific book series whose policy is inspired by the COPE (Committee on Publication Ethics) Ethical Code.
Publisher’s responsibilities
The Publisher must provide the Book Series with adequate resources and the guidance of experts, in order to carry out its role in the most professional way, aiming at the highest quality standard.
The Publisher must have a written agreement that defines the relationship with the owner of the Book Series and/or the Editor-in-Chief. The agreement must comply with the Code of Behavior for Publishers of Scientific Journals, as established by COPE.
The relationship among the Editor-in-Chief, the Advisory Board and the Publisher is based on the principle of publishing independence.
Editors’ responsibilities
The Editor-in-Chief and the Advisory Board of Lingue dei segni e sordità alone are responsible for the decision to publish the submitted works.
Submitted works, after having been checked for plagiarism by means of the anti-plagiarism software Compilatio that is used by the University and is made available to us, will be sent to at least two reviewers. Final acceptance presumes the implementation of possible amendments, as required by the reviewers and under the supervision of the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief.
The Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief and Advisory Board must evaluate each submitted paper in compliance with the Book Seriesʼ policy, i.e. exclusively on the basis of its scientific content, without discrimination of race, sex, gender, creed, ethnic origin, citizenship, or the scientific, academic and political position of the Authors.
Allegations of misconduct
If the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief and Advisory Board notice (or receive notifications of) mistakes or inaccuracies, conflict of interest or plagiarism in a published book, they will immediately warn the Author and the Publisher and will undertake the necessary actions to resolve the issue. They will do their best to correct the published content whenever they are informed that it contains scientific errors or that the authors have committed unethical or illegal acts in connection with their published work. If necessary, they will withdraw the book or publish a recantation.
All complaints are handled in accordance with the guidelines published by the COPE.
Concerns and complaints must be addressed to the following e-mail ecf_support@unive.it. The letter should contain the following information:
- complainant’s personal information;
- title, author(s), publication date, DOI;
- complaint(s);
- declaration that the complainant has no conflict of interest, or declaration of an actual or potential conflict of interest.
Authors’ responsibilities
Stylesheet
Authors must follow the Guidelines for Authors to be downloaded from the Lingue dei segni e sordità website.
Authors must explicitly state that their work is original in all its parts and that the submitted paper has not been previously published, nor submitted to other publishers, until the entire evaluation process is completed. Since no paper or book gets published without significant revision, earlier dissemination in conference proceedings or working papers does not preclude consideration for publication, but Authors are expected to fully disclose publication/dissemination of the material in other closely related publications, so that the overlap can be evaluated by the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief.
Authorship
Authors are strongly encouraged to use their ORCID iD when submitting a manuscript. This will ensure the authors’ visibility and correct citation of their work.
Authorship must be correctly attributed; all those who have given a substantial contribution to the design, organisation and accomplishment of the research the book is based on, must be indicated as Co-Authors. Please ensure that: the order of the author names is correct; the names of all authors are present and correctly spelled, and that affiliations are up-to-date.
The respective roles of each co-author should be described in a footnote. The statement that all authors have approved the final version should be included in the disclosure.
Conflicts of interest and financing
Authors, under their own responsibility, must avoid any conflict of interest affecting the results obtained or the interpretations suggested. The Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief will give serious and careful consideration to suggestions of cases in which, due to possible conflict of interest, an Author’s work should not be reviewed by a specific scholar. Authors should indicate any financing agency or the project the book stems from.
Quotations
Authors must see to it that all works consulted be properly quoted. If works or words of others are used, they have to be properly paraphrased or duly quoted. Quotations between “double quotes” (or «angled quotation marks» if the text is written in a language other than English) must reproduce the exact wording of the source; under their own responsibility, Authors should carefully refrain from disguising a restyling of the source’s wording, as though it was the original formulation.
Any form of excessive, inappropriate or unnecessary self-citation, as well as any other form of citation manipulation, are strongly discouraged.
Ethical Committee
Whenever required, the research protocols must be authorised in advance by the Ethical Committee of Ca’ Foscari University of Venice.
Emendations
When Authors find a mistake or an inaccuracy in their own work, they must immediately warn the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief, providing all the information needed to make the due adjustments.
Reviewers’ responsibilities
Goal
By means of the peer-review procedure, reviewers assist the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief and Advisory Board in taking decisions on the submitted works. They are expected to offer the Authors suggestions as to possible adjustments aimed at improving their contribution submission.
Timing and conflicts of interest
If a reviewer does not feel up to the task of doing a given review, or if she/he is unable to read the work within the agreed schedule, she/he should notify the Lingue dei segni e sordità Editor-in-Chief. Reviewers must not accept texts for which there is a conflict of interest due to previous contributions or to a competition with a disclosed author (or with an author they believe to have identified).
Confidentiality
The content of the reviewed work must be considered confidential and must not be used without explicit authorisation by the Author, who is to be contacted via the editor-in-chief. Any confidential information obtained during the peer review process should not be used for other purposes.
Collaborative attitude
Reviewers should see themselves not as adversaries but as advocates for the field. Any comment must be done in a collaborative way and from an objective point of view. Reviewers should clearly motivate their comments and keep in mind the Golden Rule of Reviewing: “Review for others as you would have others review for you”.
Plagiarism
Reviewers should report any similarity or overlapping of the work under analysis with other works known to them.